L’ABC de les lesions més habituals

Al bloc “Escuela de entrenadores de futbol” he trobat alguns articles relacionats amb les lesions dels futbolistes i els he refòs en un de sol.

CONÈIXER-LES I SABER COM I PER QUÈ ES PRODUÏXEN, ÉS IMPORTANT PER A LA SEVA PREVENCIÓ

Hematomes, distensions, estrips, enrampades, hipertonies, agulletes i tendinitis són lesions de les quals tots hem escoltat parlar, ja que, d’una manera o altre, les hem sofert en algun moment. Tal és així, que estan permanentment lligades a la nostra activitat quotidiana i a la pràctica esportiva amateur i professional.
Conèixer-les, diferenciar-les i saber com i per què es produïxen és important a l’hora de prevenir-les o tractar-les. El tractament precoç i la visita a un especialista eviten mals majors. Per a evitar-les, no hi ha gens millor que planificar bé els entrenaments i preparar-se per a afrontar situacions d’esforç habituals en el nostre dia a dia. De fet, és en absència d’aquestes dues pràctiques o quan es tracta de persones que arrosseguen lesions mal guarides, realitzen esforços musculars sense previ avís, o han entrat ja en la vellesa, quan es produïxen les lesions.

LESIONS TENDINOSES:

Quant a aquest tipus de lesions cal tenir en compte que els tendons són, en definitiva, els òrgans encarregats de transmetre la força als diferents ossos que gaudeixen de mobilitat. Posseïxen una elevada capacitat de tracció i resistència, però sempre que estiguin sotmesos a un esforç dinàmic creixent. Per això, no és d’estranyar que sigui més fàcil que un tendó s’estripi quan treballa a velocitats lentes. De totes maneres, quan estan sans no hi ha cap perill que es trenquin perquè algú realitzi un simple esforç muscular. En canvi, sí poden trencar-se davant una extensió inesperada i sobtada, com per exemple li passa al tendó d’Aquil·les quan es veu exposat a un salt sense amortiguació. En la nostra mà està enfortir els tendons i els lligaments mitjançant entrenament. Exemples d’aquestes lesions les tenim en els esquinços de dit dels esquiadors o els esquinços de turmell freqüents en futbolistes.

ESTRIPS I ENRAMPADES:

Existeixen diversos tipus d’estrips musculars en funció de la intensitat amb la qual es produïx l’estiramiento que ho provoca. Qui ho pateix sofreix un dolor molt semblant al que produïx un cop de fuet. La lesió s’escampa per damunt i per sota i passades diverses hores apareix una coloració blava per sota de la zona lesionada. Les enrampades musculars, en canvi, no són exactament lesions, sinó una malaltia muscular. Són molests i molt dolorosos i apareixen quan es realitzen esforços intensos sense haver entrenat prou, i en aquells casos en els quals la persona sofreix acumulació de líquids o esgotament. Els trastorns circulatoris i la roba atapeïda en zones on va haver una lesió poden afavorir-los.

HIPERTONÍES I AGULLETES:

Les hipertonies són un augment del to muscular, fàcilment diferenciables no només pel dolor que els acompanya, sinó perquè els músculs s’endureixen. La seva causa està en una acumulació d’àcid làctic i solen aparèixer a coll, clatell, esquena i cuixes i, especialment, en corredors, ciclistes i remers. La gimnàstica, la fisioteràpia, l’escalfor, els massatges i els exercicis de relaxació i de potenciació de la musculatura ajuden a pal·liar aquestes lesions. Per la seva banda, les sempre molestes agulletes pel dolor i la rigidesa que provoquen, apareixen després d’un període que va des de les 24 a les 48 hores després d’haver realitzat una activitat física o esforç muscular intens. En realitat es produïxen com resultat del desequilibri entre la falta de pràctica i el cansament. Tractaments amb fisioteràpia, banys calents, massatges lleugers i moviments musculars suaus, permeten que els músculs estiguin menys rígids perquè augmenten la irrigació i l’absorció del edema local.

HEMATOMES I DISTENSIONS:

Finalment només queda conèixer a quin ens referim quan vam parlar d’un hematoma i d’una distensió. El primer és una acumulació localitzada de sang, generalment coagulada, en un òrgan, espai o teixit, al trencar-se la paret d’un got sanguini. La distensió és conseqüència d’un estirament o un esforç excessiu d’alguna part de la musculatura. Aquesta dolorosa lesió també es coneix com ‘estirada muscular’ i sol venir acompanyada de hematomes i zones inflamades.

TRACTAMENT I PREVENCIÓ:

El tractament de tot aquest tipus de dolències, sempre precoç i de la mà de professionals, té en la fisioteràpia un perfecte aliat. En l’actualitat, els especialistes empren protocols de tractament propis que han de ser adaptats a cada pacient. Finalment, és important recordar que per a prevenir recaigudes o noves lesions és necessària una bona hidratació i dur una alimentació equilibrada.

RECOMANACIONS ÚTILS:

1. La utilització de cremes, pomades i olis que augmenten l’escalforor dels teixits no és solució al problema.

2. En lesions recents ha de descartar-se per complet l’aplicació de calor com mesura terapèutica. AL contrari, generalment s’ha de recórrer al gel dintre de les 72 primeres hores.

3. En estrips musculars és necessari aplicar gel durant dos o tres hores i més tard fixar-lo mitjançant vendaje compressiu. En distensions musculars, en canvi, s’han de realitzar massatges amb gel i calor una vegada passades 48 hores.

4. S’a d’evitar realitzar qualsevol activitat física abans que la lesió estigui completament recuperada, reprenent l’entrenament de forma progressiva, amb les degudes cures i proteccions.

5. Com mesura de prevenció, l’entrenament s’ha d’adequar a l’activitat habitual o esportiva de cada persona. D’aquesta manera, es millora la força, la velocitat, la resistència i la coordinació. En l’entrenament s’han de contemplar a més exercicis de precalentamiento.

6. És important realitzar una bona hidratació durant i després dels entrenaments.

7. S’han de corregir les  postures dolentes en les cames i els errors tècnics en la realització d’una activitat. És molt important a més realitzar estiramients suaus abans i després de l’exercici.

8. S’ha de triar correctament el calçat que es vagi a utilitzar durant l’activitat física.

LA TENDINITIS:

Els músculs i els ossos ens permeten moure’ns però ambdós estan a la mercè dels tendons, que transmeten als ossos l’energia que els músculs fabriquen per a moure les articulacions.

Moviments repetitius i perllongats, les lesions esportives, distensions, sobrecàrregues o el mal ús de les articulacions poden fer que un tendó s’inflami produint-se una tendinitis. La temperatura de la zona afectada augmenta lleugerament, el dolor s’incrementa de forma progressiva, la zona s’inflama i es pot enrogir.

Una de les primeres mesures és mantenir en repòs l’àrea afectada. També el fred sol ser efectiu si s’aplica abans de transcorregudes 48 hores, aplicant-lo en la zona afectada durant vint minuts 3 o 4 vegades al dia.A llarg termini i amb dolències de caràcter crònic pot ser que sigui més efectiu la calor, tant sec com humit.

Espero que amb aquests consells us ajudi a entendre millor aquesta habitual lesió de molts futbolistes i esportistes en general.

CONDROMALACIA ROTULIANA:

La ròtula és un os flotant que està inclòs en el tendó rotuliano, el qual uneix el cuádriceps amb la tèbia. La seva missió és augmentar el braç de palanca del cuádriceps i es recolza en la pròpia articulació del genoll. El seu desgast és a causa d’un fregament excessiu del cartílag intern, generant una ròtula rugosa per la seva cara posterior. La condromalacia produïx dolor quan el genoll articula perquè les asprors de la ròtula raspen l’articulació. Per a continuar amb l’activitat física es pot recórrer al rem, la natació o la bicicleta amb marxes suaus i el selló en una posició elevada. També hem de potenciar l’enfortiment del cuádriceps sobretot el vast intern, realitzant exercicis en els últims 30º de l’extensió del genoll.

FASCITIS PLANTAR:
La fascitis plantar es produïx per la inflamació de la fascia (teixit fibrós) que s’estén des de la base dels dits dels peus, fins a l’os calcàneo del taló, podent arribar a afectar a aquest amb el conegut  “espolón calcáneo”. Aquesta inflamació es deguda a l’excessiva tensió en la zona, de vegades produïda pel simple fet de canviar el tipus de calçat que es fa servir de forma habitual o els repetits traumatismes en la zona.
Quan la fascia està inflamada es torna amb el temps poc elàstica, el que produïx molèsties a l’estar dempeus o a l’estendre el dit gros cap a enrere. Encara que el millor tractament és el descans en els primers moments de la lesió es pot aplicar gel o ultrasons i els esports que es poden realitzar són la natació i el ciclisme amb calçat de sola rígida. També és convenient realitzar bons estiramientos dels bessons, el sóleo i el tendó de aquiles.
Article de Lorenzo Guijarro a “Escuela de entrenadores de futbol”.
Aquesta entrada ha esta publicada en Articles. Afegeix a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s