La qualitat mai és un accident, sempre és el resultat d’un esforç de la intel·ligència (John Ruskin).

Des de  “Sportmagister” ens arriba aquest article:

 

1. MARCAR OBJECTIUS GENERALS I PARTICULARS

Fixar-se objectius és imprescindible per a arribar a aconseguir-los. Primer hem de marcar-nos els objectius de grup que estaran reforçats pels objectius particulars.

Els objectius han de seguir les següents característiques:

• que siguin mesurables.

• que suposin cert repte.

• que siguin possibles.

• que siguin concrets.

• per a períodes curts.

En la fixació d’objectius cal seguir 4 passos:

• Anàlisis de tasques

• Determinar la forma d’avaluar-les

• Selecció d’objectius

• Establir rànquing d’objectius

2. COMPROMISOS AMB ELS ESPORTISTES

Assolir el compromís dels esportistes amb els objectius, és fonamental per a tenir èxit. Per a això es poden seguir els següents passos:

• Explicar-los els beneficis de fixar objectius i perseguir-los sistemàticament.

• Explicar-los els passos a seguir per a fixar els objectius i establir-los conjuntament.

• Ajudar-los a entendre els objectius fixats conjuntament.

• No emprar la intimidació per a fer-los acceptar els objectius.

• Donar suport totalment a l’esportista abans que pensar en l’èxit immediat de l’equip.

• Donar recompenses correctament administrades pel progrés individual i l’assoliment de les metes.

• Facilitar a l’esportista un pla d’acció.

• Assegurar-los uns mecanismes de control i avaluació, que els indiquin si estan treballant bé, el progrés assolit i quant li falta per a assolir totalment l’objectiu.

3. LA COMUNICACIÓ

La comunicació fluïda amb el grup i amb cadascun dels esportistes és necessària per a establir una correcta interrelació de l’entrenador amb els esportistes . Hem d’establir unes reunions de grup en les quals es parlin dels objectius de l’equip i es pactin unes formes de treball i uns compromisos.

Són necessàries també les converses personals amb cadascun dels integrants de l’equip, en les quals es parlarà de:

• els objectius particulars.

• la possibilitat que té cada esportista d’ajudar als companys de l’equip.

• la seva adequació als objectius del grup.

En l’entreno les indicacions que donem han ésser breus i clares i sempre ens hem d’assegurar de captar l’atenció del grup. Cal evitar caure en un llenguatge xaró.

I un últim consell, hem de parar esment a tots els integrants de l’equip, no només centrar-nos en els quals tenen més capacitats, i premiar l’esforç per sobre de l’èxit.

4. PRINCIPIS DIDÀCTICS A TENIR EN COMPTE

Perquè l’entreno tingui varietat i sigui motivant, hem de tenir en compte els següents principis:

• Evitar exercicis especials que requereixin un atenció personalitzada de l’entrenador.

• Establir una progressió adequada.

• Exigir una perfecció en la realització d’exercicis elementals.

• Exigir esforç i saber graduar-lo.

• Evitar cues i temps d’espera.

• Utilitzar material abundant i variat.

• Utilitzar circuits complementaris.

• Utilitzar formes de joc i formar grups petits.

• Treballar amb tots els alumnes alhora, evitant recorreguts de tornada inútils.

5. PARTS DE L’ENTRENAMENT

Estructurar adequadament l’entreno ens ajudarà a assolir els objectius marcats. Cadascuna de les parts tindrà també els seus objectius. Parts de l’entreno:

1 . Escalfament

2 . Preparació física.

3 . Preparació específica

4 . Preparació complementària

5 . Relaxació

En l’última part de l’entreno, habitualment cridada volta a la calma o relaxació, podem fer un repàs dels objectius de l’entreno i de la progressió que s’està assolint, alhora que es reforcen els assoliments aconseguits i es corregeixen les fallades que s’estan observant.

6 . PREPARACIÓ I RITME DE L’ENTRENAMENT

PREPARACIÓ DE L’ENTRENAMENT

Ja hem vist a l’inici de cada temporada o curs, realitzarem una programació general, en la qual marcarem els objectius generals i els mitjans per a assolir-los.

Per a cada sessió també realitzarem una preparació específica en la qual concretarem el/els objectiu/s d’aquest entreno i de cadascuna de les parts de la sessió, així com el material que volem utilitzar.

També prepararem els aspectes més conceptuals i de motivació que volem transmetre.

RITME DE L’ENTRENAMENT

Tenir fixades unes parts de l’entreno i uns objectius per a cada part, facilita que es pugui mantenir un ritme adequat de l’entreno que mantingui la motivació de l’esportista, alhora que se li treu tot el partit a la sessió. L’esportista ha de conèixer aquestes parts i els objectius perquè es pugui adequar al ritme que volem mantenir.

7. VALORS

Un indicador de qualitat esportiva, és la importància que li donem a la transmissió dels valors de l’esport. Com entrenadors, tenim una gran responsabilitat en l’educació dels nostres esportistes.

Assenyalem a continuació alguns d’ells, amb diverses característiques:

Esperit de lluita i superació constants

• Constància en l’esforç.

• Metes altes.

• Gaudir de l’esforç per superar-se.

Autocontrol

• Saber guanyar i saber perdre.

• Evitar crítiques

• Comprensió dels errors personals i aliens

• Reconèixer les pròpies errades

Respecte al reglament i a les decisions arbitrals.

• Joc net.

• Comprensió davant l’error de l’àrbitre.

• Reconèixer els errors.

Constància.

• Premiar la constància i no només les proeses.

• Motivar la tenacitat.

Recidumbre

• No admetre les queixes.

• Assistència a l’entreno a pesar del temps.

• Mantenir els compromisos adquirits.

Generositat.

• Exigir esforç.

• Lloar els serveis als altres.

• Premiar la qualitat en el treball.

• Cuidar el material esportiu.

Alegria

• Sentit de l’humor.

• Visió optimista davant les dificultats.

• Ajudar a pensar en els altres.

8. MATERIAL

Un bon indicador de la qualitat esportiva és la qualitat i la varietat del material utilitzat. Hem de tenir en compte les següents característiques:

• Possibilitat de tenir material variat i abundant.

• Bon estat del material.

• Neteja del material.

• Conèixer les múltiples utilitats que se li pot donar a un mateix material.

• Exigir ordre i cura del material.

• Controlar la correcta utilització del material per a evitar lesions i accidents.

• Fer participar als esportistes en el trasllat i la preparació del material per als exercicis, així tindrem llibertat per a orientar i corregir als esportistes.

Aquesta entrada ha esta publicada en Articles. Afegeix a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s